11.02.2019

РАДА БІЗНЕС-ОМБУДСМЕНА: СТАТУС, ФУНКЦІЇ: ЗАВДАННЯ

РАДА БІЗНЕС-ОМБУДСМЕНА: СТАТУС, ФУНКЦІЇ: ЗАВДАННЯ

Боротьба з корупцією в Україні фактично набула статусу національної ідеї, про неї багато говорять та пишуть, шукають шляхи подолання та посилення відповідальності за корупційні правопорушення. На фоні такої активної боротьби багато хто почав забувати, що на сьогоднішній день бізнес часто стикається з проблемами, які не можна віднести до прямо корупційних порушень, однак їх вирішення потребує швидкої реакції та необхідності втручання так би мовити «посередника», який би зміг усадити за стіл переговорів сторони конфлікту.

Мабуть важко сьогодні знайти в Україні представника бізнесу який би не стикався з ситуаціями коли державний орган, який має надати дозвільний документ без пояснення причин зволікає з прийняттям рішення про його видачу, або, наприклад, коли за результатами податкової перевірки ДФС донараховує платнику податків суму до сплати на підставі примарної податкової інформації, або неможливості провести перевірку контрагента. Яскравим прикладом в практиці нашого об’єднання є випадок коли ДФС не змогла знайти та перевірити Державне підпрємство Укрспецекспорт.

Зрозуміло, що в більшості випадків такі дії або бездіяльність суб’єкта владних повноважень мають очевидну протиправність, проте відстоювання своїх прав у суді завжди пов’язане з додатковими фінансовими витратами: сплатою судового збору, послуг на правову допомогу, проведення експертизи тощо.
Поширеною є ситуація коли підприємство отримує рішення суду на стягнення з боржника коштів, а державний виконавець не виконує його чи то в силу небажання, чи то незнання, чи то просто завантаженості. Скарги на дії або бездіяльність державного виконавця «розтягують задоволення» по стягненню заборгованості на роки, і, фактично не приносять відчутного результату.

Окремий пласт конфліктів і порушень прав бізнесу виникає при взаємовідносинах з контролюючими органами. Достатньо згадати ті самі відмови у реєстрації податкових накладних, або камеральні перевірки при спробі заявити до відшкодування суму ПДВ.

Зазвичай такі питання бізнес передає на розгляд судів, оскільки заходи адміністративного оскарження є вкрай неефективними, адже в більшості випадків скарга на рішення контролюючого органу розглядаються без виклику заявники і в решті просто надсилаються відписки, які, інколи, не мають жодного відношення до самої скарги, що свідчіть про якість розгляду таких скарг.

Для вирішення таких конфліктних ситуацій у грудні 2014 року в Україні запрацював новий інститут захисту прав бізнесу – Рада бізнес-омбудсмена.
Що це таки і як вказаний орган може допомогти українському бізнесу будемо розбиратися далі.

Як зазначено на офіційній веб-сторінці Ради бізнес-омбудсмена (https://boi.org.ua), Рада бізнес-омбудсмена (далі також – Рада) представляє та захищає інтереси бізнесу у державних органах. Нова установа покликана забезпечити прозоре ведення бізнесу в Україні. Рада бізнес-омбудсмена фінансується через мультидонорський рахунок ЄБРР, відкритий у 2014 році задля створення сприятливих умов ведення бізнесу для українських підприємців, донорами якого є: Великобританія, Данія, Італія, Нідерланди, Німеччина, Польща, США, Фінляндія, Франція, Швейцарія, Швеція, Японія та ЄС.

Отже, по-перше, Рада захищає інтереси бізнесу у державних органах, тобто у відносинах бізнесу та держави.

По-друге, Рада фінансується не державою Україна, а відтак є фінансово незалежною від держави.

По-третє, Рада покликана забезпечити прозоре ведення бізнесу в Україні, а отже скаржник повинен бути готовим до відкритого діалогу та певною мірою до публічного розгляду його питання.

По-четверте, Рада не береться за всі справи, після аналізу скарги та доданих документів, приймається рішення про початок розгляду справи і лише після цього Рада починає розсилати запити та фактично захищати права скаржника.

Однак, слід зазначити, що в будь якому випадку, якщо навіть справу не відкриють, вам роз’яснлять чому порушення прав не вбачається, або чому захист таких прав не є можливим з боку Ради та порадять як слід вчинити далі.

Одним з випадків, коли Рада не береться за справу є ситуація, коли рішення державного органу оскаржуються у судовому порядку.

Рада бізнес-омбудсмена у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства та Меморандумом про взаєморозуміння щодо підтримання української антикорупційної ініціативи від 12 травня 2014 р.

Вказане дозволяє Раді ефективно забезпечити щоб проблеми бізнесу були почуті державними органами, оскільки основна проблема бізнесу у тому, що його ніхто не чує.

Так, у одного з наших клієнтів виникли розбіжності з органами ДФС в питанні ліцензування продажу алкоголю. Поставивши собі за мету щось змінити в країні, наш клієнт не зміг домогтися більш-менш зрозумілої відповіді від органу ліцензування: Чому ФОП на єдиному податку може отримати ліцензію на торгівлю пивом, але не сидром та перрі, хоча ці напої за технологією виробництва швидше схожі зі столовим вином, ліцензія на продаж якого не потрібна в принципі. Ніхто просто не хотів його чути. Було прийнято рішення звернутися до Ради бізнес-омбудсмена з проханням про допомогу в комунікації. І ось, через 4 місяці з моменту звернення після титанічної роботи, виконаної Радою бізнес-омбудсмена, маємо перший результат – в Податковий кодекс України внесено зміни і тепер ФОП на єдиному податку може торгувати не тільки пивом, але також сидром та перрі при наявності ліцензії на роздрібний продаж алкоголю.

В даному випадку, Рада фактично забезпечила конструктивний діалог бізнесу та влади. До речі, Рада бізнес-омбудсмена була першим органом, який звернув увагу саме на проблематику різного підходу до продажу однієї групи товарів.

Однією з ключових цілей Ради бізнес-омбудсмена є забезпечення ефективної системної комунікації бізнесу з владою, органами державної влади та місцевого самоврядування, а також підприємствами, які перебувають у державній власності або підпорядковані державним органам.
Тому, можна впевнено говорити що у бізнесу з’явився новий ефективний спосіб вирішувати конфліктні ситуації з владою, яким варто користуватись.
Також слід зазначити, що у звітах і повідомленнях про результати розслідування Рада бізнес-омбудсмена не оприлюднює дані заявника. Ваше ім’я та електронна пошта необхідні, щоб Рада бізнес-омбудсмена змогла зв’язатися з Вами з приводу Вашої скарги. Рада не розглядає анонімні скарги. Уся інформація щодо скарги суворо конфіденційна.

І, до речі, послуги Ради бізнес-омбудсмена безкоштовні.
Підсумовуючи, хотілося б сказати, що бізнесу варто користуватись додатковими інструментами для вирішення проблемних питань з органами державної влади, одним з яких є Рада бізнес-омбудсмена. Це не панацея від усіх проблем, однак спосіб швидкого та економічно не затратного вирішення порушення прав бізнесу з боку державних органів.

Крім того, публічність це саме те, чого не вистачає у відносинах бізнесу та влади, а Рада бізнес-обмудсмена виводить розгляд Вашого проблемного питання у публічну площину, що, принаймні, гарантує Вам об’єктивний розгляд та врахування Ваших аргументів, а це значно полегшує спілкування з органами державної влади.

 

P.S. Femida Legal Association в інтересах своїх клієнтів неодноразово зверталась за допомогою до Ради бізнес-омбудсмена. Після втручання Ради бізнес-омбудсмена всі “конфлікти” були позитивно вирішні на користь наших клієнтів.

 

Олександр Гайдак
адвокат, старший партнер
Femida Legal Association

Cookie. Файл cookie - це невеликий текстовий файл, який створює веб-сайт який ви відвідуєте і зберігає на вашому комп’ютері. Файли cookie використовуються на багатьох веб-сайтах, щоб надати відвідувачам доступ до різних функцій. Детальніше на сторінці конфіденційності.
Згоден